متاورس، پروژه عظیم مارک زاکربرگ

list که در: اخبار بر:

متاورس، پیش نمایشی از اینترنت نسل بعدی است که از محیط های مجازی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل شده است. در دنیای متاورس، به طور مثال بخشی از خانه فیزیکی شما به صورت مجازی بازسازی شده است و چیزهایی در آن وجود دارد که فقط به صورت مجازی امکان پذیر هستند. در این دنیا، شما به جای تماشای اینترنت از صفحه نمایش، وارد دنیای درون صفحه نمایش می شوید و در آن زندگی می کنید.

متاورس، پروژه عظیم مارک زاکربرگ

پیشرفت فناوری و ارتباطات در چند سال اخیر، سرعت بی سابقه ای پیدا کرده است. در گذشته ای نه چندان دور، قابلیت بلوتوث یا گوش دادن موسیقی با تلفن همراه، پیشرفت عظیمی به شمار می رفت. اما امروزه، پیشرفت علم و فناوری به حدی رسیده است که دنیای فیزیکی و واقعی و حتی انسان های اطراف ما را به صورت مجازی شبیه سازی می کند. چندی پیش، ویدیوی بسیار جذاب و شگفت انگیزی در فضای مجازی منتشر شد. در این ویدئو، مارک زاکربرگ، خالق فیسبوک و اینستاگرام، در یک دنیای سه بعدی مجازی، مشغول معرفی این جهان جذاب بود. چندی بعد، زاکربرگ اعلام کرد که نام شرکت های زیرمجموعه خود را از فیسبوک به متا تغییر می دهد. متاورس یک فناوری جالب و جدید است و در همین مدت کوتاهی که اخبار مربوط به این فناوری منتشر شده است، توجه طرفداران و در عین حال مخالفان زیادی را به خود جلب کرده است. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با این دنیای جذاب آشنا شده و همچنین ویژگی ها و انتقادات مربوط به آن را بررسی کنیم.

metaverse

متاورس، پروژه عظیم مارک زاکربرگ

متاورس چیست؟

متاورس (Metaverse) واژه ای انگلیسی است که از دو کلمه Meta به معنای فراتر و Universe به معنای جهان تشکیل شده است. بنابراین اگر بخواهیم ترجمه ای تحت الفظی برای متاورس بیان کنیم، مناسب ترین معنای ممکن، فراجهان است. دنیای متاورس، دنیایی فراتر از جهان مادی است. دنیایی که شاید درک آن در قدم اول کمی دشوار به نظر برسد. متاورس پروژه ای عظیم با هزینه بسیار هنگفت است که از آن تحت عنوان ابر پروژه یاد می شود. در ویدیوی کوتاه 2 دقیقه ای که فیسبوک یا به عبارت بهتر شرکت متا منتشر کرده است، توضیح مختصری در مورد این جهان شگفت انگیز بیان شده است. کلیپ، با این عبارت آغاز می شود: «فرض کنید عینک یا هدست خود را روی چشمانتان قرار می دهید و بلافاصله در فضای خانه خود قرار می گیرد.» متاورس، پیش نمایشی از اینترنت نسل بعدی است که از محیط های مجازی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل شده است. در دنیای متاورس، به طور مثال بخشی از خانه فیزیکی شما به صورت مجازی بازسازی شده است و چیزهایی که در آن وجود دارد که فقط به صورت مجازی امکان پذیر هستند. به عبارت ساده تر، در این دنیا، شما به جای تماشای اینترنت از صفحه نمایش وارد دنیای درون صفحه نمایش می شوید و در آن زندگی می کنید. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، دسترسی به این دنیا از طریق هدست های واقعیت مجازی، گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها، کنسول بازی و ... صورت می گیرد. در حال حاضر علاوه بر متا، شرکت هایی مثل مایکروسافت، شرکت بازی سازی اپیک گیمز، روبلاکس و... بر روی توسعه فناوری متاورس سرمایه گذاری کرده اند.

What-is-Metavars

متاورس چیست؟

مزایای متاورس

در دنیای متاورس، شما می توانید در لحظه از خانه به جلسه و از جلسه به جنگل سفر کنید. دنیای متاورس در حال حاضر، فرضیه ای از آینده اینترنت است. هم اکنون بحث خرید زمین و خانه در متاورس آغاز شده است. همچنین امکان خرید و فروش ارز دیجیتال نیز در این جهان شگفت انگیز وجود دارد. اما بحث های زیادی در رابطه با مفید یا مضر بودن این جهان وجود دارد. از جمله مزایای متاورس این است که محدودیت های شبکه اینترنت فعلی را ندارد. شما می توانید هرگونه اطلاعاتی را بدون هیچ محدودیتی در این دنیای بدون مرز منتشر کنید. با استفاده از این پلتفرم، امکان برگزاری جلسات و قرار ملاقات های مجازی درست با همان کیفیت جلسات حضوری وجود دارد. به این ترتیب از هدر رفت زمان و هزینه در رفت و آمد به خصوص در سفرهای خارج کشور جلوگیری می شود. با شیوع کرونا، آموزش مجازی گسترش چشمگیری پیدا کرد. در دنیای متاورس، آموزش مجازی با کیفیت و اثر گذاری بیشتری برگزار خواهد شد و می توان گفت تا حد زیادی همان کیفیت و اثربخشی کلاس های حضوری را خواهد داشت. به این ترتیب شما می توانید از کلاس درس اساتید مطرح دنیا استفاده کنید. بدون اینکه هزینه یا وقتی را صرف رفت و آمد کنید. این ها تنها نمونه ای از مزایای این دنیای شگفت انگیز هستند. با گذشت زمان، جنبه های بیشتری از این پلتفرم مشخص خواهد شد.

metavers-world

مزایای متاورس

معایب متاورس

متاورس، یک پلتفرم تازه تاسیس است و فناوری جدیدی به شمار می آید. آشکار شدن معایب و آسیب های آن، نیاز به زمان بیشتری دارد. خطرات احتمالی و آسیب های روانشناختی و روحی این فناوری نیاز به بررسی دارد و به خاطر تاثیرات عمیقی که بر روح و روان شخص می گذارد، بسیار حائز اهمیت است. اعتیاد به این دنیای سه بعدی و مجازی و غرق شدن در بازی ها و جذابیت های آن، می تواند به افسردگی، گوشه گیری، اختلال اضطراب، تنهایی و... منجر شود. با استفاده از این پلتفرم، می توان گفت که مرزهای سیاسی و فرهنگی باقی مانده بین ملل و فرهنگ های مختلف، برداشته می شوند و این مسئله می تواند خطرات تهاجم فرهنگی و سیاسی را برای کشورها به دنبال داشته باشد. همچنین این فناوری می تواند اطلاعات و حریم شخصی فرد را به خطر بیندازد.

نظر ایلان ماسک در رابطه با متاورس

ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان و مالک شرکت تسلا و اسپیس ایکس، در مصاحبه ای جنجالی به این پلتفرم نوظهور انتقاد کرده است. از نظر ایلان ماسک، متاورس قانع کننده نیست و نمی توان مورد استفاده قانع کننده ای برای آن پیدا کرد. از نظر او، بسیار عجیب است که شخصی تمام روز به نمایشگر خود نگاه کند و نتواند از آن جدا شود. ایلان ماسک همچنین در کنایه ای زیرکانه، عنوان می کند که شاید من برای درک این فناوری بیش از حد پیر هستم.

در هر صورت، متاورس فرضیه ای از آینده اینترنت است و به عنوان یک پلتفرم جدید، راه زیادی برای اثبات خود در پیش دارد. بنابراین نمی توان به این سرعت راجع به این فناوری اظهار نظر کرد و باید به این پلتفرم جدید فرصت بدهیم تا جنبه های مختلف خود را به دنیا نشان دهد.

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی دست اول، جامع و کاربردی را در رابطه با متاورس در اختیار شما قرار دهیم. همچنین از نظرات یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های جهان در زمینه تکنولوژی استفاده کردیم.

نظرات

در حال حاضر هیچ نظری وجود ندارد!

نظر خود را بگذارید

یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه ژانویه فوریه مارس آوریل ممکن است ژوئن جولای اوت سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر